måndag 14 april 2008

MTB i skärgården

Jag är väldigt förtjust i att cykla mtb, men det brukar tyvärr inte finnas så mycket tid över för det eftersom lvg och spinning tar ganska mycket tid. Dessutom tycker jag det är svårt att hitta bra mtb-rundor, med lagom teknisk nivå.

I helgen hittade jag den perfekta lösningen på mitt problem. Jag tog med mig mtb:n ut på lantstället, som familjen har på en halvstor ö utanför Ljusterö. För närvarande är det knappt en kotte där ute, vilket är bra.

Stigarna på ön visade sig vara helt perfekta för mtb. Smala, med rätt mycket sten och rötter, mycket småbackar. Jag hittade en rutt runt ön som tog ca 25 minuter och som går att uttöka. Sen är det bara att köra så många varv att man kommer upp i en anständig träningstid.

Just det där med att jag inte kunnat cykla på lantstället har tidigare varit en anledning att inte komma iväg så ofta. Nu lär det bli betydligt oftare, och det kommer att bli avsevärt mycket mer mtb-körning i år, det känner jag på mig.

Trogna läsare undrar förstås var resten av Mallisinläggen blev av. Lugn. De kommer. Jag behöver dock ta det lite piano med datoranvändandet, för min mus- och tennisarm har börjat göra riktigt rejält ont. I helgen har det därför varit total datorvila. Till veckan ska det förhoppningsvis komma lite mer.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stina!

Kul att se att du lever...

Måste bara tala om att jag igår mån blev tillfrågad om jag ville leda nåt spinningpass och jag nappade på detta. Nu på mån 21/4kommer jag att göra debut som spinningledare. Antal deltagare har minskat radikalt de senaste veckorna så det är inte så många att göra bort sig inför...ha ha.

Har själv nyligen fått diagnosen mus- och tennisarm och får nu avstå från gymmet i någon vecka. Min behandling är massage, maxdos av inflammationshämmande tabletter, Voltaren 25 mg och salva, också Voltaren. Sedan fick jag rådet på apoteket att använda ett armband med en tryckkudde som visar sig fungera mycket bra.

Sedan är även jag nyfiken på din mallisresa men sköt om din hälsa i första hand.
//Ove

Anonym sa...

Hej Stina!

Jag har också haft musarm med diverse domningar längs armen, skuldran och nacken, men min sjukgymnast fick mig att börja styrketräna för flera år sedan, träna upp hållning och balans i kroppen genom att använda både höger och vänster sida av kroppen, övningar som gjorde mig jämnstark och fick mig att räta upp mig. Tänk på hur du sitter vid datorn, försök ha så liten radie som möjligt med mus, tangentbord osv. Jag måste styrketräna minst 2 ggr per vecka för att överleva utan att få ryggskott eller nackspärr...och jag överlever!

Har cyklat lite ute nu, med duktiga killar som har uppmuntrat mig, vi ska ut i helgen igen! Det är jättekul, har cyklat två rundor på 5,5 mil två söndagar i rad, har fått lära mig släppa styret med ena handen och dricka vatten, stå upp och cykla, och ligga på rulle, jättekul!!!(Inte samtidigt) De är envisa, när jag föreslagit att de ska cykla vidare utan mig, att jag hittar hem själv, så har de istället tvingat mig att hänga med dem...!

Hoppas att du blir bättre i armen! Är du nere i Skåne kan jag rekommendera Istvan i Svedala, (Rehab center) han är bra, men där måste man jobba själv för att bli bra/bättre.

Hälsningar
Ingrid

Stina sa...

Hej Ove och Ingrid! Tack för alla fina ord! Kan tyvärr inte svara så långt, blä.

Ove: kul! Lycka till!! Den där tryckkudden ska jag testa!
Ingrid: jag ska ta tag i styrketräningen så fort jag är tillräckligt bra! Tack för rådet!
Hörs snart, mina vänner!