lördag 19 januari 2008

Den viktiga vilan

Den här veckan har jag börjat få upp tempot i träningen igen. Förutom mina två egna pass, som ju är obligatoriska, så har jag hittills hunnit med ett styrketräningspass och ett nittiominuters cykelpass. Det känns i kroppen. Med styrkepasset drog jag på mig rejäl träningsverk, och idag är jag ganska stel. Lördag (idag alltså) får därmed bli en vilodag. Jag hade egentligen tänkt ta en tur med crossen, men med tanke på stelheten och på att det är halv storm ute, så får det helt enkelt bli vilodag.

Några ord om vila. Jag har tjatat om det här tidigare, och deltagarna på mitt pass igår fick en liten föreläsning i detta ämne. Men jag tror inte man nog kan understryka att vila är precis lika viktigt som träning för att bygga upp kroppen och utvecklas. Utan vila kommer kroppen att brytas ner i stället för att byggas upp. Och det vill man ju inte, eller hur?

Hur mycket ska man vila då? Det beror förstås på hur mycket man tränar; hur intensivt och hur längre. Ju längre och ju intensivare pass, desto mer återhämtning kräver kroppen.

Viktigast av allt är att man lyssnar på kroppens signaler. Ständig trötthet, sömnsvårigheter och känslan av att man aldrig får ut max av sin träning är allvarliga signaler på att man är övertränad. Då har det gått väldigt långt.

Det finns ett sagesätt som förtjänar att upprepas och som ger en enkel riktlinje att hålla sig till: om man aldrig känner sig sliten inför en träning så tränar man för lite och om man alltid känner sig sliten, så tränar man för mycket.


1 kommentar:

FREDRIK sa...

Jag instämmer, nickar och applåderar! :)