söndag 21 oktober 2007

Vinterträningsschema

Efter förra tävlingsmötet var det dags att sätta ihop ett vinterträningsschema. Vi fick en massa råd och tips från vår tränare, Affe.

Att man har just ett vinterträningsschema bygger på att man vill periodisera träningen över året. På vintern lägger man tid på grund- och uppbyggnadsträning. Denna är inte lika intensiv som vår- och sommarträningen. Tanken är att man på detta sätt sparar kroppen under "lågsäsong" för att sen bygga upp den igen till tävlingssäsong som startar i april-maj.

Från och med mars månad börjar man specificera träningen. Ju närmare tävlingssäsongen (maj-september) man kommer, desto intensivare och mer tävlingsinriktad blir träningen. I senaste numret av cykeltidningen Kadens finns föresten massor av bra träningstips och beskrivningar av just periodisering.

Förra söndagen knåpade jag ihop ett träningsschema för vintern. Det har jag testat i en veckan nu, och jag har insett att det var alldeles för ambitiöst. Det är ju så mycket man vill hinna med. Samtidigt måste man, som sagt, våga vila. Det gäller att hitta balansen, och där är jag inte än. Nu har jag justerat det och lagt in vila och tagit bort ett styrketräningspass.

Helst skulle jag vilja hinna med två styrketräningspass per vecka, men det går inte. Sen vet jag också att jag kommer att behöva byta ut pass mot spinningpass när jag får vick.

Schemat:
Måndag: Vila
Tisdag: Styrketräning
Onsdag: Cyclocrosspass
Torsdag: Promenad till jobbet, löpning med backträning hem
Fredag: Spinning med cykelklubben
Lördag: Vila
Söndag: Distanspass med damlaget


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stina!

Har läst dina inlägg om höst och vinterträning med intresse. De har inspirerat mig att börja tänka på mer alternativa träningsformer. Då jag har dåligt med regelbundna tider att utnyttja för träning får jag kombinera spinning, promenader, cykling till och från jobbet, lite styrketräning då och då. Resonemanget har blivit att bättre lite grann än inget alls.
Jag har nu varit på några spinningpass och tycker det är såååå förbaskat kul och såååå förbaskat jobbigt och ger såååå förbaskat mycket tillbaka i form av självförtroende och energi! Jag förstår nu för första gången vad andra menat med hur man kan få energi genom att köra fullständigt slut på sig. Sedan har jag precis som du skriver sett att passen är väldigt olika beroende på vem ledaren är!
Har även starkt funderat på vätternrundan till sommaren 08 men törs inte anmäla mig då jag inte har helt klart för mig vad som krävs. 30 mil både skrämmer och utmanar.
Tänk vad cykling kan sätta igång inspirationen!
Kul förresten att läsa att du fått jobb. Det förstod jag att du skulle få ganska snabbt!
Hälsn Ove

Stina sa...

Hej Ove! Long time... Kul att höra av dig igen!

Jag tycker helt klart du ska ha Vätternrundan som målsättning. Man blir mycket mer fokuserad i sin träning om man har utttalade mål. Sen behöver du inte anmäla dig än för den saken skull. Det går alltid att köpa en startplats av nån avhoppare när det närmar sig,(t.ex. genom Vätternrundans forum). När du köper startplats ska du föresten försöka starta vid 2-3 på natten. Då får du möjlighet att ansluta dig till en massa klungor och det kommer att ge dig bra hjälp runt. Hinner du inte vila så mycket, och om du startar senare, så är klungorna betydligt snabbare, och svårare att hänga med. Det är inte kul att köra ensam.

Om du
1. håller ut och grundtränar regelbundet hela vintern
2. sätter igång med utomhuscykling så snart det är möjligt till våren och kör ca 3 ggr/vecka (2 korta 1 långt) .
3. försöker trappa upp distanspassen (1 g /vecka) ängdmässigt succesivt så att du i alla fall kört 20-25 mil två helger innan Vättern
så kommer du att ta dig runt på runt 12 h, tror jag. Det kommer att vara jobbigt, men härligt :-)
.stina

Stina sa...

Det ska var "om du startar tidigare" innan "hinner du inte vila så mycket" här ovan. Den biten försvann...