onsdag 24 oktober 2007

Cyklocross till lunch

Självklart har jag inte ätit upp min cykel. I stället tog jag mig för att att köra ett cyclocross-pass under min lunch idag, i enlighet med min träningsplan (se nedan). Jag har det nämligen så väl förspänt att att jag jobbar ca 15 minuters väg från den cyclocrossbana vid Lilla Skuggan som jag beskrivit i tidigare inlägg.

15 minuter är ganska lagom tid för uppvärmning inför ett crosspass. När jag väl kommer ut till banan (se nedan) började jag med att köra ett lugnt varv. Detta följdes av 3 tuffa varv.

Banan jag kör börjar med ett parti lös grus. Sen kommer en kort och halvbrant backe, som följs av en skogsväg. Man svänger tvärt och kommer ut på en stig. På denna ska det vara ett hinder (det får man tänka sig till) som man lyfte cykeln över. Stigen slingrar sig upp genom ett brant skogsparti, där man får bära cykeln. Man kommer ut på en väg, tar snävt vänster och sen bär det nerför rätt brant en bit, två snäva högersvängar så är man ute på asfalt. Man tar vänster in på lösgrusvägen (denna är en ridstig som går parallellt med asfalten), så börjar man om varvet.

Totalt tar den här träningen ca 45 minuter. Det är en kort träning, men mycket intensiv. När jag bar cykeln uppför skogspartiet låg pulsen på närmre 95% av max. Att ge sig på en backe direkt efter körning i lösgrus gav mjölksyrakänsla varje gång, och hoppen av och på cykeln tog sin tribut.

Varje varv tar drygt 4 minuter, plus cykling dit och tillbaka till jobbet. Perfekt lunchträning!

Banan (mest för att se var i Stockholm den ligger):


Inga kommentarer: