tisdag 2 oktober 2007

Arbeta fram ett nytt spinningpass: bearbeta musik

När jag väl valt ut musik så går jag vidare och bearbeatar den. Nu kommer vi till den mer tekniska delen av förberedelserna. I princip allt musikbearbetningsjobb jag gör, det gör jag på datorn.

Det första jag gör är att kopiera in den utvalda musiken i en egen mapp. Det gör jag mest för att får struktur och ordning och reda. Diskutrymme är ju inte så jättedyrt idag.

Därefter lägger jag in varje låt i en rad i ett ett Excelark. Låtens totaltid får en egen kolumn, så jag kan addera, dels låtar inom ett block, och dels hela passet. Detta gör jag för att jag vill ha koll, dels på blockens längd, och dels på passets längd. För kunna addera funkar det föresten bäst att använda formatet 00:00:00 på tidsdatat. Jag har också en kolumn för rpm, och en för vilken typ av övning jag ska köra. Om jag ska jobba med övergångar i musiken gör jag noteringar var dessa finns i tid, vilket kan kräva några lyssningar.

Nu kommer turen till själva mixningen. Jag arbetar med ett musikmixningsprogram som heter Mixmeister. Det är lite omständigt att lära sig, men när man väl kommit igång, så är det mycket smidigt. Med hjälp av mixprogrammet gör jag först och främst övergångarna mellan låtarna. Väldigt ofta funkar automatiken i programmet för att mixa ihop låtarna på ett okej sätt. Om bpm (beat per minuite; dvs rytmen/takten) skiljer sig mycket mellan låtarna måste man mixa själv, eller ta bort mixningen.

Det händer också att jag använder programmet för att ta bort långa intron eller avslutningar som jag inte vill ha med. Ibland kortar jag ner låtar för att de ska passa in tidsmässigt i något av blocken, och då brukar jag lägga på en nedtoning av låten mot slutet, så att den inte bara slutar abrupt.

Jag har lagt ganska mycket tid på att lära mig få till mixning mm, men det har varit värt det. Med den här metoden har jag möjlighet att bränna en skiva som jag använder till hela passet. Jag har total koll på upplägget passet igenom, och jag behöver aldrig oroa mig för att passet ska bli för långt eller något liknande.

Det kan låta som det inte blir så spontant att jobba på det här sättet, men det är min erfarenhet att varje pass i sig innehåller tillräckligt mycket oväntade händelser och utrymme för improviseringar utan att man ska behöva bråka med musiken.


1 kommentar:

Helena sa...

Hej!
Hamnade på din blogg av en händelse då jag söker efter tips hur man använder mixmeister. Jag själv använder det för att göra jympapass.
Vet du om det finns någon funktion där man kan se hur lång varje låt är? Som jag ser kan man vara se hur långt hela passet är.
Hälsningar Helena
Du får gärna maila mig på helona@spray.se om du vet.