tisdag 2 oktober 2007

Allsidig träning

För en stund sen damp det ner ett mail i min inkorg. En av tjejerna som jag ibland tränar med berättar att hon haft cykelförbud sedan juni på grund av ryggproblem. I mailet passade hon på att understryka det som vi egentligen alla vet, dvs. vikten av en allsidig träning och framför allt vikten av att komplettera träningen med övningar i bålstabilitet och balans.

Jag har nog berättat att jag sjäv började träna styrketräning för att komplettera cyklingen i början av året. Jag har gjort det lite till och från tidigare, men aldrig fått till kontinuiteten. Det som gjort hela skillanden för mig den här gången är att jag fått kontakt med en otroligt duktig personlig tränare.

Johan Korsvik (SATS Fridhemsplan), som min PT heter, sätter för det första ihop pass som passar mig perfekt. Många av övningarna har han hitta på själv, vilket är extra kul och ger mer variation. Det är dessutom en sporre att redogöra eventuella framgångar för honom varje gång jag träffar honom. Förutom styrketräning på egen hand så försöker jag komma iväg på ett Core-pass åtminstone en gång i veckan.

Ser jag tillbaka på min cykelsäsong, som iofs inte varit så intensiv, så tycker jag att den här träningen gett bra utdelning. Jag har känt mig starkare i benen, inte blivit trött lika fort. De smärtor i axlar och rygg som jag ibland haft efter längre träningar har blivit mindre påtagliga.

Bara tanken på att få flera månaders cykelförbud är outhärdlig. Om jag inte hade incitament att fortsätta styrketräna tidigare, så har jag det definitivt nu.


Inga kommentarer: