måndag 17 september 2007

Ipod: en riktig kompis


Jag har ju en Garmin cykeldator/gps som jag använder när jag tränar. Den har en funktion som heter "virtuell träningskompis" som jag i princip aldrig använder. Det grå ut på att man ställer in en fart, och så har klockan en liten gubbe som man tävlar mot. Funkar väl okej när man löptränar (fast man blir rätt stressad av den) men inte alls när man cykeltränar. Rätt fånig funktion, egentligen.

Nä, jag vill i stället slå ett slag för en i mitt tycke mycket trevligare och mera användbara träningskompis, min Ipod Nano. Musiken är ju en stor motivator för mig, och Ipoden gör jobbet på bästa tänkbara sätt.

Jag sätter letar/köper musik och sätter ihop listor i Itunes, och synkar över spellistorna till Ipoden. Hur enkelt och smidig som helst. När jag tröttnar på en spellista gör jag en ny. Det är superenkelt. Jag har testat ett ganska stort antal mp3-spelare i mina dar, men ingen är så lättanvänd som den här, och när man väl hamnat i Ipodträsket finns det antagligen ingen väg tillbaka. Det faktum att man nästan kan köpa allt i musikväg på Itunes göra bara det hela ännu bättre.

Att cykelträna med musik gör att det ändå känns okej att träna ensam. Jag har dock kommit på att jag måste vara lite uppmärksam på att jag inte "trampar i takt" som man gör i spinning. Det är inte särskilt bra för rundtrampet, men lätt hänt när man börjar bli trött.

Sen är det också en bra idé att vänta med att dra på musiken tills man kommer utanför stan, till lite mindre trafikerade nejder. Det här bryter jag dock själv mot titt som tätt, mot bättre vetande.


12 kommentarer:

emelie sa...

vilken superintressant blogg du har! men jag blir så nyfiken! hur mycket cyklar du? hur långa sträckor? hastigheter? *nyfiken*!

Stina sa...

Jag tackar och bugar!
Det tråkiga svaret är att det beror på. Just den här säsongen har jag inte kört riktigt så mycket som jag brukar. Jag kollar inte så mycket på kilometer när jag tränar, utan mer på träningstid och puls. Jag försöker köra ett lugnt lite längre distanspass i veckan (2-3 h eller mer) och 3-4 kortare kvallitativa pass, dvs intervaller på 1-1,5 h. Hur långt jag kör och i vilken hastighet beror på väder och vind och lutning på sträckan. När jag jobbar som instruktör blir två av kvalitetspassen spinning.

helena sa...

Har hittat en ny kompis i min Ipod och instämmer med dig att den är rätt trevlig bekantskap! Vad har du för "band" till den? Kan man fästa den runt armen med det där bandet? Såg ut att vara en fiffig grej. Brukar du lägga in spellistor med anpassad takt till vilken kadens du cyklar? Läste på nån blogg, eller om det var ett diskussionsinlägg om en kille som anpassade sina låtar efter sitt träningsprogram på en trainer. jag har inte lyckats anpassa min musik så bra ännu, nåt tips? Håller på att sätta mig in in i Itunes och alla möjligheter till olika spellistor, tar bara lite tid.

ha de så gott!/helena

Christer Hedberg sa...

Ett tips för att hitta rätt kadens på cykeln när du kör med iPoden:
http://www.christerhedberg.se/2007/01/18/musik-pa-cykeln-fixa-ratt-kadens/

Stina sa...

Helena: på www.apple.se kan du söka efter tillbehör per ipodmodell. Jag funtar på att skaffa Nike-armhållaren, för den skyddar Ipoden bättre när man tränar ute. Sätter man den under tröjan missar man lite av finessen. När jag mixar min musik använder jag ett program som heter Mixmaister (en billig lightversion av det stora). Då ser man exakt vilken rpm och kan dessutom justera upp eller ner lite. Fast det viktigaste är att hitta de där låtarna med energi, tycker jag. Ha det gott själv!

Stina sa...

Christer: tack för tips! Mycke nyttigt i den artikeln!

helena sa...

Tack för tipset på din sida Christer! Ska ta och kika på den där programmet som du använder Stina. Just nu använder jag Willys lösning, platpåse, funkar mot fukt fast är ju inte så snyggt eller praktiskt dirket.

emelie sa...

okej! tack för svaret! det var iungefär som jag väntat mig! ;) eftersom det alltid är svårt att säga nåt exakt med träning! Jag har precis börjat cykla, och cyklar 21.5 km på 55 minuter, det är en relativt backig vända, och ville mest få en uppfattning om det är "en bra tid" eller om jag cyklar som en snigel!?!? ;)

Stina sa...

Emelie: det du kan kika på är kilometerfarten. På landsvägscykel ligger jag oftast på runt 25 km/h när jag kör ensam, kanske lite snabbare om det är inte blåser, och är så mycket backar. Särskilt om rundan "bara" är på en timme, då försöker jag bränna på ordentligt och kan ligga på 27-28 km/h. Mät km tiden på själva passet och ta bort uppvärmning och nervarvning så får du ett hum om hur snabb du är. Ett annat tips är att göra "testvarv" av en särskild runda (ex uppvärmning och nervarvning, och jämföra datat över tid. Då ser du att du utvecklas.

När man kör i grupp kan man hålla högre farter, eftersom man hjälper varandra att dra.

Om du kör hybrid eller mtb så kommer kilometerfarten att vara några km lägre.

Christer Hedberg sa...

Om du lägger ner en kiselpåse (du vet en sån där liten vit "tygpåse med material i" så kommer platspåsetricket fungera änu bättre. Kiselpåsen drar åt sig den eventuella funkt som skulle hitta in i påsen.

Karin sa...

Har precis hittat till din blogg, jösses vad kul läsning! Undrar om du har tips på var jag kan hitta en spinning-dvd? (helst på svenska) Har googlat runt som en toka, men hittar bara amerikanska återförsäljare. Spelar inte så stor vilken kvalitet det är, behöver bara lite motivation att komma igång då jag har skaffat mig en spinningcykel att ha hemma. Kanske du har planer på att spela in en dvd till försäljning? hade varit toppen för såna hemmasvettare som mig!!

Stina sa...

Hej Karin! Kul att du hittat hit! Och tack för berömmet!
Tyvärr har jag inte en aning om var man kan köpa spinningvideos. Testa att dra ett mail till Bimbo-bikersgruppen, kanske kan du få ett napp där... Länk hittar du i högerkolumnen, sen är det bara att skicka ett anmälningsmail till listan (det är anonymt, sen väljer du själv om du vill presentera dig). Om du inte redan är medlem förstås :-)