måndag 24 september 2007

Arbeta fram ett nytt spinningpass: musikval

Med tiden har jag samlat på mig en ganska stor samling låtar som passar för träning. Innan jag införlivar en låt i mitt arkiv med träningslåtar så testar jag att träna till den ganska många gånger. Då märker jag om låten faktiskt ger den energi jag söker, eller om jag tröttnar väldigt snabbt på den, eller om den är för monoton.

Den musik jag använder i pass måste innehålla övergångar, dvs skiftningar t.ex. mellan vers och refräng. Övergångarna använder jag för att introducera nya övningar eller växlingar, t.ex. frå sittande till stående, övergång i sprint från normaltempo. Idealet är låtar med refränger, men instrentell musik med förändringar i tempo och takt fungerar lika bra.

Jag försöker variera musiken till ett pass så mycket jag kan, och varvar elektroniskt med någon hitlåt, med rock, med schlager, med fransk pop, med rytmisk musik mm. Jag undviker dock att använda låtar som man hör väldigt mycket på radio etc, eftersom man snabbare tröttnar på dem, och för att de blir så passé efter ett tag. Inget är så trist som en halvgammal megahit.

Olika låtar passar olika bra till olika saker, det är rätt självklart. Till uppvärmningen vill jag gärna ha lite dämpad, stämningsfull musik gärna med rytm. En favorit är "No stopping for Nicotine" med Deep Dish. Till korta 30 sek-intervaller passar schlager- eller hitlåtar bra, eftersom de ofta har verser och refränger som varar i just 30 sek. Alcazar har gjort mängders med såna låtar, Kate Ryan brukar också funka. Till längre intervaller blir det ofta Chemical Brothers. Intervalljobbet startas förstål i refrängen, återhämtning i versen. Ibland räcker det dock med att musiken har en förändring som man kan jobba med för temposkiftet.

När jag kör intervaller brukar jag instruera deltagarna att hålla hög kadens (varv på trampandent). I intervallen ökar man kadensen en liten aning. Viktigare är att deltagarna ökar motståndet.

Till klättringar använder jag gärna riktigt rytmisk musik. Den ska inte var alltför snabb, men inte för långsam heller. Den får inte gå under 50 varv i minuten (rpm), för då blir det svårt att hålla tekniken för de flesta. Madonnas "Push" är en stor favorit, lika så Dim's Jaz med Dimitri from Paris. Övergångarna hjälper till att gå från sittande till stående.

I varje block i mitt pass ökas intensiteten succesivt, så att den sista låten innan återhämtning är den mest energirika. Till återhämtningslåtar använder jag ofta ganska snabb, rak musik. Jag brukar låta deltagarna plocka av motstånd men köra med snabbt varv/kadens som på en slät raksträcka.

Min avslutningslåt ska vara den mest energirika av alla låtar, för nu gäller det att göra slut på de sista krafterna. Jag använder ofta rocklåtar som avslutningslåtar. Jag tycker det är väldigt få låtar som faktiskt passar som avslutningslåtar, som har tillräcklig kraft och energi. Om jag inte hittar nåt annat funkar alltid Ramstein eller Darkness.

Till nervarvningen, återigen stämningsfullt, men mindre energi och lugnare än uppvärmningen.

Nästa avsnitt: hur jag praktiskt jobbar med musiken, med mixning etc.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag kör spinning hemma och börjar tröttna lite på mina spinning-DVD. Samtidigt inser jag att min fantasi inte riktigt räcker till för att skapa ett eget bra pass. Du har inte lust att ge exempel på pass du skapat?
Hälsnignar Maria