torsdag 2 augusti 2007

Topplista i konsten att undvika ont i baken

Den vanligaste frågan man får som cyklist (i dagarna doping undantaget) av ickecyklister rör ändalykten. "Får du inte ont i rumpan av att cykla så mycket?" Nä, brukar jag svara, och det är faktiskt sant. Den där diffusa rumpsmärtan som man ibland kan uppleva första gången man tar fram cykelt efter att inte ha cyklat på en hel vinter, den är nog helt okänd för de flesta cyklister, eftersom vi självklart inte gör vinteruppehåll. Eller hur?

Däremot dras jad då och då - och nu blir jag lite intim - med skavsår lite längre fram, om ni förstår? Metoderna är dock, vad jag hört, desamma om man vill undvika smärtor och skav även längre bak, så det här är inte bara för tjejer. Här kommer min topplista över hur skav både fram och bak kan undvikas.

1. Cykelbyxor
Cykelbyxor med vaddering i stjärten är en självklarhet för cyklister. Mitt tips är att lägga lite extra pengar på en byxa med lite mera robust vaddering. Om man är tjej så bör man köpa tjejbyxor, för vadderingen är då anpassad för vår anatomi. Under cykelbyxorna har man, just det, ingenting. Många tycker det känns ofräscht i början, men vill man unvika skav, och tro mig, det vill man, så är det så det ska vara.

2. Byxfett eller "Sportsbalm Chamois Balm" dvs. cykelbyxlinement
Om du tyckte det var snuskigt med naken rumpa i cykelbrallan, så hoppa över den här. Skämt å sido. Det här är nog mitt bästa tips. Jag fick det av Carlos på Cykelcity, som berättade att proffsen använder det för att undvika otrevligheter på de långa etapperna. Byxfett är min livräddare, och jag kör i princip aldrig långpass utan.

3. Sitthöjd
Om du absolut inte blir av med dina skavsår bör du ta dig en funderare på hur du sitter i sadeln. När du sitter i sadeln och har trampan längs ner ska knät vara nästan rakt, men inte helt utsträckt (då riskerar man knäskador). Det mest troliga är att du behöver sänka sadeln. Gör små justeringar, max 5 mm i taget, och testa dig fram.

4. Sadel
De flesta av oss vet att bred och mjuk sadel inte är synonymt med konfort. Inte i längden i alla fall. I så fall skulle nog inte sadlarna som cykelproffsen använder se ut som de gör. Ett enkelt grundknep är dock att vid upprätt sittställning kan man ha lite bredare sadel, ju mer liggande sittställning, desto smalare sadel.

Själv har jag testat allt från tjejsadel till smal och hård, och i ärlighetens namn gör det ingen större skillnad. För mig har det helt enkelt funkat bäst att sätta på en bra sadel av ett känt märke (på racern kör jag Selle Italia SLK gel och på mtb SI Lady) och så vänjer man ändan med den genom att man alltid använder den. Det värsta du kan göra är att byta sadel precis innan en långträning eller, ännu värre, ett långlopp. Över huvudtaget ska man aldrig testa nåt nytt på (långdistans)tävling.

5. Träning
Som sagt, genom regelbunden träning så ökar även ändalyktens uthållighet. Ett självklart tips som egentligen gäller globalt för träning är förstås att att öka träningsmängden succesivt.

6. Hygien
Även om vadderingen i byxorna sägs vara "antibakteriell" så är det en bra försäkring mot skavsår att hålla både sig själv och brallorna rena.


Tack Pia W för uppslaget, och för din sköna uppmuntran!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Det finns ett plåster som man kan sätta i ändan för att undvika skavsår. Kolla www.reskinscandinavia.se.
Har testat och det fungerar mycket bra!
Mvh
Calle L