lördag 25 augusti 2007

Se tillbaka för att kunna se framåt

Visst var jag stolt över vad jag åstadkom i bergen i somras även om det inte lät så, men jag skulle ha velat kunna prestera bättre, orka mer. Varken luft eller muskler räckte. Det kändes som jag inte orkade hälften av vad jag trodde jag skulle orka. Nesligt nog körde min sambo, som tränar hälften så mycket och hållt på hälften så länge, bättre i bergen. Han visade sig vara den starkare av oss, han drog upp mig, när det brukar vara tvärt om. Jag kan inte låta bli att fundera på varför det inte gick som jag tänkt mig, och på hur jag ska bli bättre till nästa säsong.

En förklaring fick jag i och med en intervallträningsrunda jag körde strax där efter. Körde långa intervaller; 4 x 5 min på 94-95 % av maxpuls i motvind. Det var apjobbigt och jag inser att jag inte kört den här typen av träning på hela säsongen. Tanken var ju (pga ett personlig beslut i början av säsongen) att köra lite lugnare i år. Därför har min träning bestått av en del ganska lugn distans, och en del styrketräning.

Kadens nr 3 2007 var på Tema Backar och berg. Där läser jag om förberedelser för bergskörning. Syreupptagning är a och o. Det tränar man bäst med korta intervaller, dvs. intervaller på 20-60 sekunder. Frånvaron av såna i mitt träningsupplägg är förstås det jag känner av mest i bergen. Ingen styrketräning i världen kan ersätta intervaller.

Allt det här sitter jag och funderar på samtidigt som jag inser att det här årets cykelsäsong sakta men säkert går mot sitt slut. Det börjar bli dags att planera för vinterträning (mer om det längre fram). Intervallträningingen, inser jag, får nog anstå till nästa träningssäsong, som förhoppningsivs ska bli av det tuffare slaget. Tuffare för att jag längtar tillbaka till bergen, och vill ta dem "med storm" nästa gång.

Så här ser planen ut för nästa säsong:

  1. Jag ska sätta upp konkreta mål, vilka sträckor, lopp och på vilka tider.
  2. Börja träningsplanera seriöst igen, så jag ser till att öka mängd och intensitet i lagom doser.
  3. Med hjälp av träningsplaneringen ska jag se till att träningen blir varierad, dvs. innehåller lagom mängd distans och intervaller och att den innehåller tillräckligt med vila .
  4. Se till att grundträningen blir varierad genom att lägga in snabb distans, lugn distans, styrketräning i lagom proportioner.
  5. Se till så att intervallträningen, när det blir dags, blir mer varierad, med korta intervaller, långa intervaller, backtäning.
  6. Deffa dvs. se till att bli av med ett antal överflödskilon.
  7. Delta i fler klubbträningar för att det är roligare och mer effektiv träning än nån träning man kan bedriva på egen hand.
  8. Lösa tävlingslicens och vara med och tävla (Tack för den, Jesper!).

Jag får helt enkelt återkomma med hur jag lyckas med detta :-)


2 kommentarer:

Jesper Sundewall sa...

Klart du törs komma och köra med tävlingsgruppen! Men då måste du lägga till det viktigaste på din lista:

8. Lösa tävlingslicens och vara med och tävla.

För det är sanslöst roligt

Stina sa...

Jag håller med, det är bland det roligaste jag gjort. Men det är läskigt också (det där med att komma sist och så). Fast du har rätt, punkten 8 ska upp på listan!