fredag 7 september 2007

Myter om spinning

Jag stöter allt som oftast på diverse fördommar om spinning. Det tycker jag är väldigt synd, för spinning är bra träning för de flesta, och med rätt förutsättningar är det dessutom riktigt kul. Definitivt roligare än att sitta och traggla på en trainer.

Myt nr 1 - den toktuffa spinningen
Av personer som inte är så vana att träna så får jag ofta höra att spinning är galet hård träning, alldeles för tufft. Och visst känns det som man tar i mycket mer när man tränar spinning, men det beror nog mest på att det är varmt i salen. Är man ovan är det i och för sig lätt att dra med av musiken och ta ut sig mer än man tänkt sig. När jag jämför pulsdata mellan inom- och utomhuscykling, så är dock nästan alltid så att utomhuspassen är betydligt tuffare, fast känslan är tvärt om.

Tyvärr är det nog dessutom så att en del instruktörer spär på den här myten, genom att driva på alldeles för mycket genom precis hela passet, i stället för att varieta passet. Kom ihåg att det är du själv som väljer intesitet, och att alla därför kan klara spinträning!

Myt nr 2 - spinning är gympa på cykel
"Spinning är bara en massa aerobicflams på cykel". Tja, visst har jag stött på avarter som frysningar och dylikt som ingen vettig människa skulle göra på en riktig cykel. Det allra flesta av såna här knasigheter har blivit omodärna. Det som fortfarande kan förekommaet är annars sk. jumps, eller lyft, dvs. sitta och stå omvart annat i takt till musiken. Här varierar det förmodligen mycket från klubb till klubb, och i viss mån från instruktör till instruktör. Antingen ser man till att hitta instruktörer som inte kör såna här, eller så tiger man och lider den lilla stund det varar.

Myt nr 3 - spinning är dåligt för cyklister
Skulle inte tro det...



Inga kommentarer: