söndag 22 juli 2007

Cykla i grupp – roligare och effektivare träning

Om du inte redan upptäckt fördelarna med gruppcykling, så är det hög tid. Som jag ser det så är det just cykling i grupp, eller klunga som man ibland säger, som gör att jag föredrar landsvägscykling framför t.ex. mtb och terängcykling (som också är jättekul).

Att cykla i klunga innebär att man ligger på vad man brukar kalla för rulle. Dvs. man ligger på tätt efter varandra på ett eller två led. På så sätt kan de som ligger inne i klungan dra nytta av att den eller de som ligger främst skyddar mot vinden. Det kan låta larvigt, men man brukar säga att man tjänar ca 30% i minskad anstränging om man ligger bakom en annan cyklist. Det gäller dock att man ligger ganska tätt inpå, så nära som 10 till 15 cm, för att man ska uppnå den här effekten. I början kan det kännas lite obehagligt, men man vänjer sig snabbt.

För att det ska fungera att ligga så tätt inpå varandra använder man tecken för att signalera t.ex. möten, hinder och stopp. Det är den som för tillfället är uppe och drar som ansvarar för att ge tecken, och var och en skickar därefter tecknet vidare bakåt, ner i ledet.

Det bästa sättet att komma igång med gruppcykling är att gå med i en cykelklubb och delta i de träningar som klubben arrangerar. Om du är nybörjare och dessutom inte är ungdom, och bor i Stockholm, så rekommenderar jag min egen klubb, Fredrikshof, eftersom man har ett mycket tydligt fokus på motion som alla ska kunna delta i. Medlemskap kostar nån hundring om året och är värt varedna krona. På http://www.fredrikshof.se/ kan du läsa om hur du går med och vilka träningar som erbjuds.

Jag rekommenderar att du startar med en nybörjarträning eller med att hänga med i en lugn grupp. Då får du hjälp av en ledare med tecken och andra regler. I dessa grupper kör man som regel med ledaren i täten större delen av tiden, vilket innebär att tempot är jämt och lagom hårt.


Inga kommentarer: