måndag 14 maj 2007

Är spinning bra träning för en cyklist?

Det tråkiga svaret på den här frågan är faktiskt att det beror på. Det beror helt enkelt på vad du har för mål och ambitioner med din träning. Det beror också på, på vilket sätt du tillämpar din spinningträning.

Låt mig dock börja med att definiera vad jag här avser med begreppet cyklist. För mig är en cyklist en person som regelbundet tränar cykling utomhus, på landsväg eller i skog. En cyklist har som regel någon form av mål med sin träning, att kunna köra något motions- eller tävlingslopp. Gärna på tid och helst bättre än andra. I min värld blir man inte cyklist genom att enbart träna spinning, men jag blir gärna motbevisad på den punkten. Sen finns det förstås cyklister och cyklister. Det här inlägget gäller kanske mest för oss som har måttliga ambitioner, inte för riktigt tävlingsinriktade cyklister.

Tillbaka till den inledande frågan. Jag är helt övertygad om att spinning är bra för en cyklist om man använder det som ett komplement i sin träning. Bäst lämpad är spinningen förstås för intervallträning av olika slag. Sämst lämpad är den för distansträning i lugnt tempo. Det går, men då måste man kunna koppla bort instruktören och resten av gruppen runt om, och det kräver i nästan egen musik. Man blir föresten inte så glad åt såna deltagare när man är instruktör även om man vet skälet, men skit i det.

Under sommarhalvåret kan man med fördel använda spinningen för att träna upp sin syreupptagningsförmåga. Vilket är bra för mycket, särskilt för att bli bättre i backarna. För detta ändamål kan man köra korta (30 sekunder), mycket intensiva intervaller över 90% av maxpulsen med korta vilor (30 sekunder). Fördelen med att göra detta på spinncykel är att du slipper tänka på att det kan dyka upp hinder som bilar och korsningar, och du riskerar förmodligen inte vurpa heller. 30 - 30 körning brukar man kunna smyga in i ett pass utan att väcka allt för mycket uppmärksamhet.

Spinningen passar också bra för att hålla träningen vid liv under vinterhalvåret. Det är helt klart bättre än att inte cykla alls, om nu det skulle vara ett alternativ. Det bästa är förstås om man kan kombinera spinningen med distansträning utomhus. Med dubbdäck och rätt kläder går det utmärkt att träna utomhus hela året. Hovet har faktiskt träningar även på vintern. Själv gillar jag att cykla på vintern.

Vilken typ av spinnpass man kör på vintern spelar antagligen inte jättestor roll, huvudsaken är att det känns kul. Om man jobbar med periodisering av sin träning kanske man håller igen på tempot under vintern ändå. För nåt år sen lyssnade föresten jag på en kille som bara körde spinning på vintern, inte trainer och inte utomhus. Han var ruskigt snabb på sommarn ändå och körde Vättern på 7 h, eller nåt sånt.

Det vanligaste argumenten för att spinning skulle vara dålig för cyklister är att man inte tränar i rätt sittställning och musklerna därför inte får helt rätt träning. Det är förstås sant, men det gäller främst tävlingscyklister. Vi andra får trots allt väldigt bra träning för den centrala kapaciteten (hjärta och lunger).

Man brukar också säga att passen är för korta, men om man kombinerar med distansträning, så lär det inte heller vara ett problem.

Jag är alltså helt övertygad om att spinning kan vara ett bra alternativ för att få variation på sin träning!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stina!
Jag håller som bäst på att fundera på hur min vinterträning skall gestalta sig och spinningen låter intressant då jag inte vill släppa cykelträningen helt. Tidigare (för ca 6 år sen) cyklade jag till och från jobbet året runt, såväl i 2 dm nysnö som i 20 gr kallt men orken tog slut efter ca 4 år. Nu är mitt liv annorlunda och jag längtar tillbaka till formen jag hade då men jag kommer inte att cykla ute under vinterhalvåret. Jag har aldrig provat spinning förut och därför tänkte jag fråga dig några praktiska saker:
-Brukar man ha sina cykelkläder på sig på spinningcyklarna?
-Hur långa brukar passen vara? (medelmotion)
-Bör man förbereda sig på nåt speciellt sätt? (Uppvärmning, energidrycker, mat etc)
Min närmaste idrottshall har gratispass denna vecka och jag tänkte prova nåt av dem.
Målet med min träning är att öka min kondis och styrka så jag kan åka nåt lopp nästa år, t ex Dalatouren, Halvvättern el likn.
Har funderat på att skaffa en träningscykel för hemmabruk alternativt satsa på spinningpass, dock bara 1ggr per vecka då min tid inte räcker till just nu.
Har du nåt tips att ge mig hur jag skall göra med träningscykel kontra spinning?
/Ove

Stina sa...

Halloj, trogne läsare!
Här kommer mina svar:
Jag brukar ha cykelkläder. De passar precis lika bra inne, plus att man visar lite attityd ;-)
På Sats är passen 45, 55 eller 90 minuter långa. Jag föredrar 90-minutarna. 45 min passen tycker jag är värdelösa. Jag tror det är ungefär samma på andra gym, förutom att Sats är ganska ensamma om de långa passen (snyft). För min egen del räcker energin för det mesta (alltid till 45/55-passen) om jag ätit som vanligt, dvs. ordentlig lunch och något mellanmål på em, två h före. En banan är annars bra att ha med på 90 minuterspassen.

Jag skulle hellre satsa på en trainer (ställning man sätter landsvägscykeln i) än en träningscykel, för att få rätt sittställning osv. Fast det var kanske det du menade?

Misstänker att det är billigare dessutom, och definitivt roligare. Satsa på en som är tyst, magnetbromsad typ Elite, Crono Fluid trainer. Köpte själv en billig rackare som låter galet mycket och den går bara att använda till uppvärming ute inför tävling. Det blir en ny till vintern.

Man ska dock inte sticka under stol med att det är rätt tradigt att träna själv. Särskilt distanspass, som ju är det som ska dominera under vinterhalvåret, om man tänker sig att periodisera sin träning vill säga.

Själv tänker jag träna styrka, spinning och utomhus långpass på MTB, samt på trainer i vinter.