måndag 28 maj 2007

Pedaler och skor (skaffa racer del 6)

När man cyklar aktivt, i träning, så ska man definitivt satsa på pedaler och skor som är specifikt avsedda för cykling. Att cykla i gympaskor, oavsett om du kör landsväg, mtb eller spinning, är som att träna löpning i gummistövlar, brukar man säga. Dessutom blir det mycket, mycket roligare att cykla!

En bra cykelsko ska ha en rejäl, hård sula för att man ska få så bra kraftutväxling som möjligt och dessutom skydda foten. Under skon sätter man en sk kloss som i sin tur ska klickas fast i pedalen. Detta för att få till driv i cyklingen genom att kunna jobba både på vägen ner och på vägen upp genom att dra pedalen runt. Inte helt oväntat så finns det pedaler och klossar avsedda för olika funktioner.

Pedal för landsväg
Vanligtvis har man olika typer av pedaler för racer och mountainbike. På landsvägscykel vill man helst ha en så lätt pedal som möjligt, med så stor anläggningsyta som möjligt. Stor anläggningsyta (dvs. ytan där skon möter pedalen) gör att man kan få ner mer kraft i tramptaget. De vanligaste märkena är Shimano och Look, som båda har likvärdiga modeller.

Till den här typen av pedal hör en speciell sorts kloss, som du kan se på bilden av landsvägsskon längre ner. Dessa klossa passar sällan till något annat än en landsvägscykel.


Pedal mountainbike
Många väljer att använda samma typ av pedal på racer som de som brukar sitta på mountainbike. Till skillnad från racerpedalen så har oftast dessa pedaler fästen på båda sidor. Dessa fästen är dessutom av samma typ som de som finns på spinningcyklar. Fördelen är förstås att man bara behöver ha ett par skor även om man har både racer och mtb, och dessutom kör spinning. Nackdelen är att man inte får så stor anläggningsyta. På en mountainbike är däremot dessa pedaler väldigt bra, eftersom man snabbt kommer ur dem.

Något som är mindre känt är att det finns två modeller av dessa pedaler och tillhörande klossar: det finns singel release, som man måste vridklicka sig ur (svarta klossar), och det finns multirelease (silverfärgade klossar), som man kan få loss nästan hur som helst. Som nybörjare bör man skaffa de senare, för i början känns det rätt obehagligt att sitta fast. Man vänjer sig snabbt dock. Dessutom bör du justera greppet i pedalen, så att du inte sitter fast för hårt i början, för om du gör det kan du råka ut för otrevliga incidenter. Ta det från en som gjort erfarenheten...

Att det är skillnad på pedaler för racer och mountainbike beror alltså mest på funktion. Man är mindre beroende av att snabbt komma ur pedalerna på en racercykel än man är på en mountainbike. På en racer stannar man mer sällan, och kan därmed utnyttja möjligheten att få mer yta för foten, och därav större kraftöverföring. Cyklar man i terräng däremot, så behöver man ofta snabbt komma loss för att ta stöd.

Hybridpedal
Numera finns det en tredje variant av pedal. Shimano har kommit med en sorts hybridpedal, som både har anläggningsyta och mtbfäste (som på spincyklar). En väldigt prakisk lösning om man vill hålla sig till ett par skor, och ändå få racerfunktion.

Landsvägsskor
Det här leder oss osökt in på avdelningen skor. Till skillnad från MTB-körning, där man då och då behöver kunna ta sig fram till fots när terrängen kräver det, så håller sig landsvägscyklisten på cykeln. Landsvägskor ska därför ha en slät, stenhård sula, vilket tillsammans med pedalens stora yta bidrar till så stor kraftöverföring som möjligt.

MTB-skor
MTB-skor ska också ha hård sula, för med mjuk sula får man ont i fötterna, men det brukar vara lite lättare att gå i ett par MTB-skor. De brukar vara försedda med gummiklossar under, så att man får bra grepp när man kliver av och bär cykeln i oländig skog och mark. Såna skor brukar uppskattas på gymmen, eftersom man skadar golven mindre.