lördag 5 maj 2007

Komponentgrupper (skaffa racer del 4)

Den 28 april 07 skrev jag om ramstorlek och rammaterial. Nu har turen kommit till komponentgrupper, och precis som för ramar så pratar vi relativt avancerad teknologi och dessutom högsta prylfaktor. Det här gör att det ställs ganska höga kunskapskrav på dig som köpare för att du ska få tag på en cykel är tillräckligt bra för det du vill göra, till ett pris som du känner du kan leva med.

Grupper
När man pratar om utrustning på en landsvägscykel, så pratar man om komponentgrupper, eller grupper, helt kort. I en komponentgrupp ingår oftast bromsar, växlar fram och bak och vevparti. Man kan även räkna pedaler, och hjul mm hit.

De vanligaste tillverkarna av komponentgrupper för landsvägscyklar är Shimano och Campangolo, samt i viss mån S-ram. Det absolut vanligaste märket är japanska Shimano. Sen nåt år tillbaka så är dock klassiska italienska Campagnolo på väg att återta sin forna popularitet. S-Ram, till sist, är ganska nya på landsvägsmarknaden, och hyfsat ovanliga, men de har tillverkat MTB-utrustning länge. Alla tre märkena håller hög kvallitet, och har likartad prissättning.

Var och en av tillverkarna erbjuder ett antal komponentgrupper för olika användningsområden, allt från enklare grupper för nybörjare till mycket avancerade sådana för proffs, som vi sa se längre ner.

Vart och ett av dessa märken har sina (ofta mycket lojala) anhängare. Jag har själv testat likvärdiga grupper från Shimano och Campa, och de har båda sina för- och nackdelar. Sättet att växla på skiljer sig åt lite grand mellan Shimano och Campagnolo. De förra går tystare och jämnare, medans Campa är lite mer högljudda och mer distinkta i växlingen.

Gruppnivåer
Var och en av tillverkarna erbjuder alltså ett antal olika nivåer på grupper. Den största skillnaden mellan de olika nivåerna är att ju finare grupp, desto lägre vikt och desto högre pris. Men det är förstås också skillnad i hållbarhet och funktion mellan de enklare och de mera avancerade grupperna.

Nu är det tyvärr inte så enkelt att en landsvägscykel är utrustad rakt igenom med t.ex. Ultegra bara för att det står så i beskrivningen av cykeln. Om det inte står ”full Ultegra” i beskrivningen, så får man nog räkna med att tillverkare blandat in komponenter från lägre grupper på olika (dolda) ställen för att hålla nere kostnader. Särskilt vanligt är det att man snålar på hjulen (mer om hjul kommer i ett senare inlägg). Jag har sett att det snarare är regel än undantag när det gäller cyklar som är framtagna för tjerer. Bianchi, t.ex., verkar ha specialiserat sig på att presentera cyklar på detta sätt, särskilt på senare år. Lite fusk, tycker jag.

Antagligen kan man få en helt okej cykel med blandade grupper, men det är tråkigt om man tror att man köper en cykel med en viss utrustningsnivå, och det visar sig att man fått nåt annat än man tänkt sig. Läs därför alltid den utökade specen på cyklar noga. Prata med försäljaren och be honom motivera komponentvalet.

Välja nivå
Tillverkarna har som sagt olika nivåer på sina grupper som vänder sig olika målgrupper. Här kommer en tabell över de olika tillverkarnas nivåer:



Om man inte har obegränsade resurser, så är det där med att välja rätt cykel med rätt nivå på komponentgrupp en balansakt. Man måste ta ställning till hur mycket pengar man vill satsa för att ut så mycket som möjligt. Själv vet jag av erfarenhet att med en tung och tråkig cykel, så är det egentligen bara i medvind och nerförsbacke som den där riktigt härliga cykelkänslan uppstår. Den som får en att aldrig vilja sluta cykla. Med en riktigt bra cykel sitter känslan faktiskt nästan i hela tiden, även när elementen är emot en.

Om du är nybörjare, och/eller tänker du dig att satsa lite mer seriöst så rekommenderar jag att du koncentrerar ditt sökande på cyklar som åtminstone är utrustade med Shimano 105 eller Campagnolo Veloce. De här grupperna får bra omdömen om man surfar runt bland recensioner på olika cykelforum och läser tester. De är lättare och mera slitstarka än de lägre grupperna från respektive leverantör. Runt 10 000 kronor får du nog räkna med att betala för en ny cykel i den här kategorin. I cykeltidningen Kadens nr 3, 2007 finns ett utmärkt test av ett antal cyklar i den här prisgruppen.

Vill du satsa lite högre, på Ultegra/Centaur/Chorus, så hamnar prislappen antagligen på 15- 19 000 kr med aluminiumram, och 20 000 kr och uppåt med kolfiberram. Förmodligen är det i den här prisklassen du hamnar när du ska byta upp dig första gången. För den dan kommer om du blir biten, det kan jag lova.

En cykel med proffsgrupperna Dura Ace och Record går nog oftast lös på allt från 30 000 kr och uppåt. Man kan man ju fråga sig om man som ambitiös motionär verkligen förmår uppskatta och utnyttja dessa grupper. Har man cyklat ett tag och satsar på att tävla, gör man förstås det, men det tar nog minst några år innan man är där.


Inga kommentarer: