torsdag 3 maj 2007

Bättre sent än aldrig!

Igår kom jag till insikt om något i min roll som spinninginstruktör som jag borde ha kommit till insikt om för länge sen. Det känns både bra och dåligt. Dåligt för att nu när jag gjort min upptäckt, så känner jag mig dum för att det dröjt mig att komma på det här, för det känns så självklart. Bra för att det är kul at upptäcka saker, och bättre sent än att aldrig göra det alls!

Det var när jag körde mitt spinningpass igår som det slog mig: om jag håller tillbaka min egen ansträngningsnivå, så gör jag faktiskt ett bättre jobb som instruktör. Jag har jobbat som spinninginstruktör i snart 4 år, utan att nånsin göra denna upptäckt. Knäppt, eller hur? Hittills har jag kört mina pass i samma ansträngningsgrad som jag har för avsikt att mina deltagare ska hålla. Man vill ju inte uppfattas som en fuskare, som sitter och latar sig, eller ännu värre, inte orkar, har jag nog resonerat.

Att jag kom på det här beror på att jag ålagt mig själv en period av mycket lugnt temp (av skäl som jag eventuellt återkommer till). Det är för övrigt en utmaning i sig, att köra ett lugnt spinningpass, och ännu mer så när man är instruktör. Det är ju så himla lätt att dras med av musiken.

När jag körde i lugnt tempo var det mycket, mycket lättare att kontrollera de faktorer som gör en till en bra instruktör än när tempot är högt. Dvs. man kan hålla kontakten med deltagarna, få till timing i övningarna, ge anvisningar om tid och teknik när det behövs. Allt det här jobbar man ju med på varje pass, och det är väl kanske just här utmaningen i instruktörsrollen ligger, att man alltid kan finslipa dessa färdigheter, och att man aldrig blir fullärd. Att komma på ett så enkelt knep för att komma ytterligare en bit på vägen känns som sagt både bra och dåligt.

Det som förvånar mig mest nu när jag kommit till insikt är att frågan aldrigt kommit upp på någon av det instruktörsutbildningar jag gått, eftersom det känns så självklart. Med det här enkla tipset känner jag att jag hade kunnat bli en bättre instruktör lite snabbare!

Nu menar jag förstås inte att man ska sitta och trampa lätt och fjutta och tro att deltagarna ska ta i som bara den. Nä, man får nog ändå spela lite, och simulera en aning för att det ska funka. Nåt som man kanske kunna öva på under utbildningen.


Inga kommentarer: